Nimbusportalen

Akterpropeller.

Jaha till slut blev det en akterpropeller monterad, och viken sanslös skillnad på manövrering det blev.
Lägga till med babords sida i trånga lägen är ju ett meck. Nu kan jag lägga till med babord sida på millimetern och frugan står på badbryggan och tar en litet steg in på bryggan, tankstationer har ju ofta bryggorna väldigt lågt. Och nu , no problem. Total succe.

Köpte en vetus akterpropeller 45kgf,Kabel, huvudstrbryt, säkringshållare, tunnel, ”joystick”
Köpte vetus för att det sitter en vetus fram, då kan jag koppla ihop dom till 1 knapp, (joysstick).Flyttade trimplansmotorn och en slang. Köpte även nya kablar till bogisen fram plus säkring och huvudströmbrytare som inte fanns monterat tidigare, sitter 25 kvdratskabel där och batterierna längst bak blir spänningsfall som attan. Sen kan man undra om Nimbus montera bogisarna i så fall ganska bedrövligt. Ingen säkring och ingen huvudströmbrytare, en separat alltså. 25 kvadratskablar innebär att det blir ett kraftigt spänningsfall och man får inte ut full effekt av bogisen. Man kan jämföra det med en hederlig gammal lampa i båten. Om man hade för klena kablar och det endast gick fram 9 volt till lampan så lös den, men väldigt svagt. När man byter till grövre kablar och får 12V till lampan så lyser den ordentligt. Samma sak med bogisen, den fungerar men dåligt. 25 kvadratskablar är 11 mm utvändigt och 70 kvadrats är 16,5 så det är lätt att kolla. Så gör det, kolla även om det är avsäkrat och har separat huvudströmbrytare.

Så här såg det ut när jag började, trimplansmotor flyttas, måla och sanera.

Malla och borra, mätte tusen ggr innan jag borra detta stora hål, brrr
kontaterna på gamla kablaget och nya är lika så bara att skjuta ihop, allt funkade på stört, behövde inte byta riktning på ”spak”. Batteri ett extra sitter monterat under sitsen på styrbordsidan i akterruffen, så nu är det 2 st optima röd till start och bogisar. Återstår lite mer målande m.m.