Nimbusportalen

El

El innefattar mycket men jag ska försöka dela med mig av mina erfarenheter och vad jag gjort i vår båt. Allt eftersom det blir något nytt så hammnar det på sidan.

Målsättning:

Min målsättning har varit att kunna ligga vid en holme ute i skärgården en längre tid utan att behöva börja köra motor för att   strömmen är slut. Försöka uppnå ett läge där solpanelen ersätter den ström som går åt.  Åtgärder har varit, bra laddning från generator, laddningsbank som kan ta åt sig ström på bästa sätt, tillräcklig solpanel i förhållande till förbrukning, så låg förbrukning som möjligt, kontroll av t.ex. kyl med flera förbrukare för att se vad dom drar. Därefter lämpliga åtgärder. Det har även inneburit att jag vill ha 230Volt i mina vägguttag även när jag inte har landström. För att kunna driva Pc, ladda telefon m.m. utan att behöva köpa en massa extra sladdar. Allt började då min generator sa upp sig, vad gör jag nu? Jag undersökte på nätet vad som finns och har även en gammal bekant som har bilelsfirma som jag kännt sen min rallytid, ca. 10 år i skogen. Gick även en kurs hos min gammla verkare från min tid i traktor och grävmaskinsbranschen. Där tog jag båtmekanikerintyg. Läget just nu, spänningen i förbrukarbanken ligger mellan 12,8-13,3 volt vid blandat väder. Har inte haft laddaren igång på 2 år. Det innebär att ibland går kylen igång på   frysläge, (13,2volt), men det är inget problem, kan ställa kylen manuellt.  Så här har jag gjort.

Jag köpte en 60A generator med   laddningsfördelare.  Den har en separat kabel till förbrukarbanken  som känner av spänningen och styr laddningen. Finns även ett system med skiljerelä, men jag   ville ha ett system som prioriterar förbrukarna, det är ju där den mesta   strömmen försvinner. Sen drar man naturligtvis rätt dimensionerade   kablar från generatorn till batterierna, inte via motorn, järn leder ström   dåligt.

Läs här om dubbel laddning:      Skyllermark

Jag kompletterade  med ett extra batteri så jag har 3st 75 ah från Tudor, samt ett för start på 85ah, ett Optima Red Top.  Det är viktigt att ha tillräckligt   med amperetimmar för att kunna tillgodose sig laddningen från   generatorn.  Har man för lite så stiger spänningen snabbt och man har dålig nytta av generatorn, den laddar mycket bara en kort stund.

 

Jag monterade en 50 Watt solpanel  (3Amp) på båten och kopplade den till en Maxpower regulator.  Den regulatorn tar  tillvara på hela panelens effekt till skillnad från en standard regulator.

Efter ett test med en ”vanlig”  billig inverter med fyrkantsvåg, som inte funkar ihop med ett antal datorer på  marknaden så köpte jag en Phoenix 12/350 inverter med riktig   sinusvåg.  Jag har försökt ta reda på varför den billiga inte funkade, har haft en tråd på maringuiden, och kommit fram till följande:  Anledningen är,  att vid modifierad sinusvåg (=modifierad fyrkantsvåg) är spänningsstegringen  inte gradvis som vid ren sinus, utan den är språngartad. Det vill säga:  spänningen stiger från 0 till full spänning praktiskt taget omgående och det  förorsakar en stor distorsion med övertoner som resultat. Dessa övertoner genererar en ström som alstrar värme i de kondensatorer och induktanser som en  nätadapter innehåller. Om dessa är för klent dimensionerade, går de sönder och  ytterligare följdskador kan uppstå. Detta problem gäller inte bara en  nätadapter, utan även strömförsörjningsenheten i all elektronik eller elektroniskt reglerad elektrisk utrustning. Alla induktiva/kapacitiva förbrukare   värms upp mycket mer, än när de drivs av en ren sinusformad växelspänning. Enl. Odelco.

För att kunna ha   230volt i mina uttag ,  så hittade jag en nätströmsomkopplare från Awimex.  Sköter automatiskt omkoppling mellan två   strömkällor, exempelvis nätström och omformare (batterier). Därmed undviks risken med  felkoppling och att två källor levererar ström till samma kabel, vilket kan  medföra fara eller skaderisk för utrustning eller person.

Den stora boven i dramat var   vårat gammla kylskåp fran Engel, det drog 9,5 ampere, jiusch. Och så var det svårt att få   kallt i det på varma dagar, sitter ju i doghouse i våran båt. Så det blev ett 49 liters Isotherm med Asu.  Det snackas mycket om Asu kontra Classic, men   det beror helt på var kylen placeras. I en segelbåt kan det räcka med ett classic men  i en motorbåt i doghouse så är det Asu som gäller. Läs på Isotherms hemsida, fakta, Asu vs  Klassiskt kylskåp.

 

Har börjat med båtens belysning. Innebär att byta ut lampor mot Led. Har även monterat ”undervattensbelysning.       Återkommer i ärendet.

Kanske något sånt här……………..haha

Höst 2010.

Tog hem mina batterier för årlig översyn. Gjorde belastningstest och jaha nya blir det till våren. Mina 3 förbrukarbatterier: i ett av dom får jag bara ut 3,8 Ah, i det som var bäst fick jag ut 22,17 Ah. Dom ska ge 3 x 75Ah, så det verkar som om solpanelen håller fortet så att säga. Så här gjorde jag: Tog en H4 lampa och kopplade upp den via en multimeter, drog 4,80A.  Laddade batterierna till 1,28 syravikt och >12,9v. Satte på lampan och tog tid till 12,1 v =50% (12,3v)  Närmare info finns på Skyllermarks sida om hur man gör.

 

April 2011

Fick av min son, som är elektriker, en snutt krympslang, som var det bästa jag sett.       Testade krympte från 40mm till 14m utan problem, imponerande.

Monterade belysning under badbryggan, folk stannar och tittar, va…COOOLT. Lite svårt att fota, men det blev bra

 Råttbo, shit röjning blir det…………………..

 Bogispinne, ny 2000:- renovering blir det……………

 

2012

Min larmseparator, alltså den som ger ljud till summern vid tappat oljetryck och hög temp, är trasig. Har med lite dioder tillverkat en ny. Ska monteras och se om det funkar.

Facket till höger vid mina fötter vid körplatsen har jag gjort om till en säkringsskåp, blev också bra. Ska koppla lite förbrukare dit som sitter med gammla säkringar bak vid batterierna.

Summer till larmet slockna, ny på Kjell & Co, 47:- VolvoPenta 888:-

Jordfelsbrytaren på bryggan löste ut……konstigt……………….haha

Monterat nya säkringshållaren och dragit ny matning.

IMG_3250  IMG_3253

 

Tog fram en skarvsladd i garaget men proppen gick, va sju……..
skruvade bort stickproppen och fy tusan va det såg ut. kabeln var helt rutten, skala itu den meter efter meter, total rutten. När det står 3X 1,5 på en kabel så är den skitgammal sa mina pojkar (elektriker) farsan kasta skiten. Det ska stå 3G1,5

IMG_3395  IMG_3448

2019

Då vi har köpt en bärbar kylbox, mobicool på 38 liter så limmade jag på en 50 watts solpanel på takluckan. Då den andra panelen räcker till kylskåpet så räknar jag med att denna fixar boxen, test i år.

  

Köpte även en ny regulator, Victron med bluetooth. Kan läsa av i mobilen vad panelerna ger till batterierna, Intressant är det och koll har man.

Bilder från mobilen på laddstatus från panelerna.

Kylboxen och panelerna blev succé, funkar hur bra som helst, boxen går på full rulle och panelerna fixar strömmen. Så en kyl på 49 liter och en frys på 38 liter och paneler med 100 watt funkar kanon. Vi handlade typ nästan inget på semestern lite yogurt bara resten hade vi med oss.

 

 

 

 

 

12 kommentarer

  1. Hej!

    Tack för en informativ hemsida! jag har hittat många bra tips här!
    Löste du problemet med larmseparatorn? Jag har exakt samma problem själv!
    Om ja, har du lust att beskriva vilka komponenter som behövs och hur man bygger denna,
    Jag är helt novis på detta område..

    MVH

    Matte

    1. Hej Matte.
      tack för det. Kul att kunna bidraga med nåt. jag ska leta fram mina ritningar och varför och hur och mailar dig.

  2. Hej
    Väldigt bra sida!!!
    En liten fråga. Har precis köpt en Nimbus 3000 och undrar hur man kommer in till all el som sitter framför ratten. Ser ut som du tagit bort sjökortsfacket från undersidan. Stämmer det. Har försökt i flera timmar och vet inte hur man gör.
    Tack på förhand

      1. Hej!

        Köpte mig en 3000 från 82 förr året och har precis börja fixa lite, iser dock att jag har lite att lära mig när jag läser om allt du gjort 😉
        Jag har dock samma fråga angående elen ”under ratten” har inte riktigt fått klart för mig hur jag enklast kommer åt den.

        Tack för en bra sida!

        1. Hej Johan jo har pysslat en del med våran båt. ”Sjökortsbordet” är skruvat underifrån och dom skruvarna kommer man åt genom att ta bort taket inne på toaletten, därifrån kommer man åt en massa el.
          Mvh Sven-Åke

  3. Hej igen 😀 Sitter och läser igenom bloggen, fortfarande kul. El är det ständiga problemet. Gammal kyl, en massa ”felaktig” belysning och så vidare. Vi har dubbla generatorer och en diodbrygga, verkar funka bra men är gammalt så funderar på vad man ska göra. Låta det vara eller röra om. Verkar funka iaf så det får vara i vinter. Laddaren är en stor klump, omodern men funkar så den får gå ett tag till. Solpaneler ska det bli och batterierna till förbrukningen behöver bytas. Kostar en slant…
    Tack för en informativ blogg. 😀

    1. Tack för fina ord. Min tanke om t.ex. batterier är att köpa kvalité och rätt för ändamålet, lönar sig i längden. Sitter Thailand nu och om en vecka drar vi till Bali, ha det bra.

  4. Hejsan! Läser med både intresse och glädje din blogg. Efter att precis läst El-avsnittet blev jag lite nyfiken på var du har köpt säkringsdosan som finns på bild? Köpte i somras en Nidelv24 och nu är det stora vinterprojektet att dra om all el?
    Ett nätt jobb, då den tidigare ägaren endast köpt en rulle orange kabel, med vilken han kopplat ALLT! ? Japp, både plus o jord.
    Jeep up the good work, både med båten o bloggen?✌??

  5. Hej. Bra och intressant läsning på allt du har gjort. En fråga om generatorn, när du bytte den, hur gjorde du? Det är trång som tjutton. Går det att lossa skivan framför motorn till stuvfacket och komma åt från det hållet eller måste hag plocka isär motorn? Mvh Anders

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *